Ritmas

Ritmas neatsiejama mūsų gyvenimo dalis. Mes jį girdime nuolatos ir visur. Net „tylos kambaryje“, sukurtame norint patirti absoliučią tylą, išgirsime savo širdies plakimą ar kraujo pulsavimą. 

Kas yra ritmas?


Ritmas tai garsų, tylos ir akcentų pasikartojimas. Šis pasikartojimas egzistuoja laiko tėkmėje. Užmerkus akis miesto šurmulyje išgirsime įvairiausius ritmo darinius. Pastebėsime kaip garsai pulsuoja, papildydami vieni kitus: mašinos, traukiniai, žmonių šūksniai, batų kaukšėjimas, lietus, vėjas, paukščiai, … - viskas susilieja į ritminę darną ir visus šiuos garsus įmanoma užrašyti natomis!



Daugybė kompozitorių kūrė muziką įkvėpti aplinkos garsų. Vieną ryškiausių minimalistinės muzikos kompozitorių Philip'ą Glass'ą, būtent miesto triukšmas įkvėpė
atrasti unikalų muzikos stilių, kuriame ritmas yra svarbiausias elementas.

Pasiklausykite P.Glass Etiudo nr.6, atliekamo japonų kilmės pianistės Maki Namekawa.

Įvairius ritminius darinius Philip kartoja daugybę kartų ir taip organizuoja savo kompozicijas.


Tačiau garsai yra skirtingos trukmės, tad kaip trukmes pažymėti?
Skirtingos trukmės žymimos sutartiniais ženklais:

Paveikslėlyje ilgiausia nata yra sveikoji. Kiekviena sekanti nata yra dvigubai trumpesnė santykiu 1:2 Taigi viena pilnoji nata trunka tiek pat laiko kiek dvi pusinės natos ir t.t.

Tyla taip pat yra muzika ir ji vadinama - pauze. Muzikoje tarp garsų įsiterpia pauzės, o šios taip pat gali būti ritmiškos. Pauzių vertės yra tokios pat kaip garsų - ketvirtinės, aštuntinės, šešioliktinės ir t.t. skiriasi pauzių sutartiniai ženklai:

Pauzės kūriniams suteikia pulsacijos, o kartais tyla yra pagrindinis kūrinio elementas!

 

Kitas žymus amerikiečių kompozitorius John Cage 1952 m. Woodstock mieste, New York'e pristatė stulbinantį kūrinį pavadinimu 4,33. Tai trijų dalių kompozicija, kurios pagrindinė idėja ir išraiška yra tyla ir tylos garsai. Kompozitorius nenurodo kokiems instrumentams skirta ši kompozicija pagrindinė nuoroda atlikėjams yra pauzė.Taigi, scenoje atlikėjai tyli. Šio kūrinio vertė yra ne instrumentų, o aplinkos keliami garsai: žiūrovų muistymasis, kosėjimas, čiaudėjimas, šnabždėjimas, telefonų garsai ir bet kokie kiti girdimi garsai.

 

Kompozitorių žavi aplinkos garsai ir jų virsmas, kaip Cage savo interviu apie tylą kalba "aplinkos garsai tampa garsesni ir tylesni, aukštesni ir žemesni, ilgesni ir trumpesni, aplinkos garsai sukuria visus šiuos dalykus ir aš tuo pilnai patenkintas, man nereikia, jog garsai kalbėtų su manimi. Mes nematome didelio skirtumo tarp laiko ir erdvės, mes nežinome kur vienas prasideda, o kitas baigiasi. Taigi didžioji dalis meno egzistuoja laike ir erdvėje. /.../ Jei klausysitės Mozart ar Beethoven, pajusite, jog jie skamba visuomet taip pat, bet jei įsiklausysite į miesto eismą išgirsite, jog jis visuomet skirtingas." 

Kitas ryškus minimalistinės muzikos atlikėjas ir kompozitorius Steve Reich 1972 m. sukūrė "Clapping music" (plojimų muzika). Šio kūrinio pagrindinė mintis yra kintanti pulsacija. Iš esmės jis yra labai paprastas, tačiau, kaip pats Steve sako, tobulas. Jis sudarytas iš aštuonių plojimų ir keturių pauzių, kuriuos daug kartų kartoja du atlikėjai. Atrodo iš pirmo žvilgsnio paprasta, tačiau Steve sugalvojo šį besikartojantį plojimą šiek tiek apsunkitinti - antras atlikėjas pakartojęs šį ritmo junginį dvylika kartų, tryliktą kartą pradės ploti viena aštuntine vėliau, tuo tarpu pirmasis atlikėjas nieko nekeisdamas muš savo ritmą toliau. Rezultate, nors abu atlikėjai muša vienodą ritmą, tačiau jų plojimai nesutampa ir muzika įgauna skirtingą pulsaciją. Antrasis atlikėjas savo nuožiūra kūrinio eigoje atsilieka po vieną aštuntinę ir tokiu principu muša kūrinį iki kol abu atlikėjai vėl sutampa. 

Apačioje matote kūrinio natas. Pabandykite suploti kūrinį kartu su savo draugu! Paspaudę ant paveiksliuko matysite šio kūrinio atlikimą.

Kaip gimė idėja sukurti šį kūrinį?

Steve Reich: "Kartą mes kartu su ansambliu viešėjome Briuselyje, Belgijoje. Vieną vakarą rėmėjas mums pasiūlė nuvykti į tokį barą pasiklausyti flamenko muzikos. Mes visi susižvalgėme vienas į kitą "Flamenko? Ar mes Ispanijoje? Ne, mes juk Briusely...bet žinoma! Kodėl gi ne.". Taigi nuvykome į mažą naktinį barą. Kažkokia moteris užlipo ant scenos kartu su gitaristais - tai buvo siaubinga. Jie pradėjo dainuoti - dar blogiau! Staiga ji pradėjo ploti ir tuomet mes visi išsižiojom, ypač mūsų perkusininkas, įbedėme akis į plojančią moterį lyg vanagai. Vėliau išėjome laukan į ūkanotą belgišką naktį ir pradėjome ploti vienas kitam. Ir tuomet man į galvą atėjo nuostabi mintis - kas jei staiga koncerto metu dingtų elektra ir visa aparatūra išsijungtų? Tai ir buvo tas įkvėpimas sukurti plojimo muziką." Visą interviu rasite ČIA.

Pratimai
1. Paskaičiuokite: sveikoji nata = kiek aštuntinių?
2.Paskaičiuokite: pusinė nata = kiek trisdešimtantrinių?
3.Paskaičiuokite: dvi sveikosios natos = kiek ketvirtinių?
4.Kokios natos parašytos Clapping Music pimame takte?

Comments

There are no comments yet.

Add comment